Song

Sunday 4 February 2018

PANDUAN KESELAMATAN DI TEMPAT KERJA


Pentingnya umat manusia pada masa kini untuk mengetahui tentang panduan keselamatan di tempat kerja. Setiap pekerjaan memiliki risiko untuk cedera dan menghadapi kecelakaan. Bahkan terdapat beberapa pekerjaan yang memiliki risiki kecederaan yang tinggi.

Islam menetapkan cara-cara untuk menjaga nyawa dan tubuh badan seperti mana banyak diriwayatkan dalam ayat suci Al-Quran dan Hadis nabi bahawa badan manusia mempunyai hak terhadap manusia itu sendiri. 

🎀 DEFINISI 🎀

Keselamatan di tempat kerja ialah keselamatan dan kesihatan di tempat kerja adalah satu perkara atau peraturan bagi memastikan setiap pekerja bekerja di dalam keadaan selamat dan sihat bagi jangka masa pendek ataupun panjang. 

💖 LANGKAH-LANGKAH MENJAGA KESELAMATAN DI TEMPAT KERJA 💖

∞ Sentiasa berwaspada (peka terhadap keselamatan)

Mematuhi undang-undang & peraturan keselamatan termasuk papan-papan tanda keselamatan

Jangan melangkaui apa-apa langkah ( jalan pendek )daripada prosedur bekerja yang selamat

🙈 KESIMPULAN 🙈

∞ Natijahnya, amatlah penting untuk kita sebagai umat manusia untuk menjaga keselamatan nyawa & jiwa.Kita tidak seharusnya memandang remeh tentang keselamatan diri di tempat kerja mahupun di mana sahaja. Semoga kita sentiasa dilindungi Allah SWT walau dimana sahaja kita berada. sekian ∽

http://www.academia.edu/4354113/Objektif_Syariah_Maqasid_al-Syariah_Konsep_Dan_Kedudukannya_Sebagai_Teori_Seismograf_Hukum_Islam

No comments:

Post a Comment

Transparent Sexy Pink Heart